Παρασκευή 11 Μαρτίου 2022

Συνδυασμός τεχνικών στην παράδοση του μαθήματος 28 της Ιστορίας Ε' Δημοτικού

 Σήμερα το μάθημα της Ιστορίας το έβγαλαν τα ίδια τα παιδιά. Μα πώς γίνεται; Αλήθεια, γίνεται; Φυσικά! Σε μαθήματα που ερευνώνται οι ενέργειες και τα αποτελέσματα, οι συνέπειες των αποφάσεων των αυτοκρατόρων, όπως το μάθημα 28 της Ιστορίας της Ε' Δημοτικού "Το κράτος αντιμετωπίζει εσωτερικά προβλήματα", προτείνεται η προσέγγιση του μαθήματος με τεχνικές που χρησιμοποίησα σήμερα. Μια λεπτομέρεια είναι πως το σημερινό μάθημα διδάχτηκε σε δύο διδακτικές ώρες.

Στο σημερινό ,λοιπόν, μάθημα κάναμε χρήση των εξής τεχνικών:

α) Τεχνική της χιονοστιβάδας

β) Εργασία σε ομάδες

γ) Ανακριτική καρέκλα.

Μπαίνοντας στην τάξη, κόλλησα στον πίνακα τις παρακάτω καρτέλες. Τις είχα ετοιμάσει αποβραδίς και αφορούν τα μέτρα των τελευταίων Μακεδόνων αυτοκρατόρων που έφεραν το κράτος σε παρακμή. 


 Έπειτα μοίρασα χαρτάκια post-it στους μαθητές μου με σκοπό την αποσαφήνιση της λέξης ΠΑΡΑΚΜΗ. Αφού πρώτα θυμηθήκαμε με ποιον τρόπο οι Ίσαυροι και οι Μακεδόνες αυτοκράτορες έφτασαν την αυτοκρατορία στο απόγειο της ακμής του και θυμηθήκαμε και τον ορισμό της λέξης ΑΚΜΗ, κατόπιν οι μαθητές μου κλήθηκαν να γράψουν τι πίστευαν πως σημαίνει η λέξη παρακμή.



 Τους έδωσα δύο λεπτά κι έπειτα δημιούργησα πενταμελείς ομάδες, ώστε να συζητήσουν τις απόψεις τους και να διαλέξουν έναν ορισμό για τη λέξη που κλήθηκαν να αποσαφηνίσουν. (Τεχνική της χιονοστιβάδας) Έπειτα η κάθε ομάδα μου έδωσε τον δικό της ορισμό κι εγώ τους σημείωσα. Σε αυτό το σημείο χρειάζεται να αναφέρουμε πως καμία απάντηση δεν είναι λάθος. Δεν κρίνουμε τις απαντήσεις και τις δεχόμαστε όλες. Φυσικά δόθηκαν εξαιρετικοί ορισμοί και ήταν όλοι μέσα στο θέμα.


Κατόπιν εξήγησα στα μαθητούδια μου πως οι τελευταίοι Μακεδόνες αυτοκράτορες έφεραν το βυζαντινό κράτος στην παρακμή, διότι πήραν κάποιες αποφάσεις, οι οποίες βρίσκονταν αναρτημένοι στον πίνακα. Έτσι έδωσα δέκα λεπτά ακόμα στις ομάδες να συζητήσουν τις πιθανές συνέπειες του κάθε μέτρου από αυτά. Είναι εντυπωσιακό πως τα παιδιά βρήκαν όλα τα καίρια σημεία του μαθήματος, όλες σχεδόν τις συνέπειες που αναγράφονται στο βιβλίο. Στο σημείο αυτό αντιλαμβανόμαστε τη δυναμική της ομάδας. Πολλά μυαλά μαζί σκέφτονται καλύτερα από ένα. Δείτε τι καταπληκτικά πράγματα έβγαλαν μέσα από τη συζήτηση και τα οποία σημείωσα καθώς τα αναφέραμε στην ολομέλεια. 




 Το επόμενο βήμα ήταν να διαβάσουμε το μάθημα από το βιβλίο, ώστε να παρατηρήσουμε τα σημεία σύγκλισης και να κατανοήσουμε και όσα δεν ειπώθηκαν. 

Τέλος, χρησιμοποιήσαμε την τεχνική της "Ανακριτικής καρέκλας". Διάλεξα τέσσερα παιδιά, τα οποία έλαβαν ρόλους από το μάθημα και οι υπόλοιποι μαθητές κάναν κάθε φορά ερωτήσεις σχετικές με το πρόσωπο που κάναν ανάκριση. Οι καρτέλες επίσης είχαν ετοιμαστεί από την προηγούμενη μέρα.





Και αυτή η δραστηριότητα άρεσε πολύ στα παιδιά και κατανόησαν όλα τα βασικά σημεία του μαθήματος. Στην ανακριτική καρέκλα ο αυτοκράτορας ήρθε σε πολύ δύσκολη θέση, όταν ο λαός τον ανέκρινε. Όμως απάντησε σε όλα με ειλικρίνεια και σοβαρότητα! "Για ποιον λόγο καταργήσατε τον νόμο του "Αλληλέγγυου;" "Γιατί φέρατε ξένους μισθοφόρους στα σύνορα;" 
Σήμερα τα μαθητούδια μου με έκαναν περήφανη! Ήταν μια πετυχημένη μέρα! Σας προτείνω τις συγκεκριμένες τεχνικές ανεπιφύλακτα και σε όλα τα μαθήματα!


Σας χαιρετώ!




 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τετράδιο Σφαιρικής Γνώσης- Άντονι Γκαουντί

Σε ευρωπαϊκή πόλη έζησα  τη λάτρεψα, την έχτισα.  Όμως τη ζωή μου έχασα  έξω απ'τ' άριστούργημά μου.  Σαν πας στην πόλη αυτή εσύ,  π...